Kjøpsforsikring

I de fleste kredittkort får du med en kjøpsforsikring, som skal gjøre det sikkert å bruke kortet på nett, utlandet eller i hvilken som helst POS (Point of Sale). Dette gir kredittkortbrukeren en trygghet i, og visshet om, at skulle det være en berettiget klage på kjøp av varer eller tjenester, er det mulig å få pengene tilbake.

Kjøpsforsikring for å unngå svindel og misbruk

Det krever litt dokumentasjon og en saksgang, men ellers er bankene behjelpelige. Kjøpsforsikring tilbys for å unngå svindel og misbruk av kredittkortet. Siden pengene som brukes, til å betale med, er lånte penger, så er det andre regler som gjelder enn hvis du skulle bruke debetkortet ditt. Det er kredittkortutsteder som står ansvarlig for pengene som benyttes, og ikke deg, når vi snakker om selve risikoen for svindel osv.

Har varen eller tjenesten du har kjøpt, feil eller mangler, kan du ta kontakt med kortselskapet direkte. Men prøv først med selger, for å få en avklaring på om det du har kjøpt kan erstattes, enten ved å få en ny vare, tjeneste eller hva du har kjøpt. Fører ikke dette frem, kan du kontakte kortselskapet ditt, som vil gi deg et skjema du skal fylle ut. Her må du forklare hvorfor du krever pengene tilbakebetalt, hva som har skjedd, hvor mye varen kostet, fremvise kvittering (om du fikk en) osv. Har kortselskapet får flere klager på samme handelssted, kan det være de stenger for kortbetalinger ved den aktuelle aktøren.

Det er ikke i alle tilfeller du vil få medhold, men hvis du selv ikke føler handelen er den samme som du er forespeilet, har du all rett til å klage.

Finansavtaleloven ved kjøp av varer og tjenester

Denne retten er hjemlet i en lov som heter Finansavtaleloven

Forutsetningene for at kjøpsforsikring skal være gjeldende er:

  • Du har på egen hånd prøvd å løse saken med handelsstedet (selger).
  • Det skal være en feil eller mangel med varen, tjenesten eller produktet du har kjøpt. Du kan ikke benytte deg av kjøpsforsikringen her om det ikke foreligger en gyldig årsak (altså: ikke hvis du angrer på kjøpet uten det er en feil eller mangel eller annen gyldig grunn til å klage).
  • Kjøpet skal være foretatt fra en virksomhet. Så kjøpsforsikringen gjelder ikke når du kjøper fra privatpersoner og markedsplasser.
  • Kjøpet skal være foretatt på kreditt for at loven skal gjelde.

Fremgangsmåte ved klage på kredittkjøp

  1. Kontakt selger. Kommer du ingen vei her så gå til neste punkt.
  2. Ta kontakt med kortutsteder/banken eller evt. forbrukerrådet.
  3. Fører ikke saken din frem her heller, eller hvis du ikke føler deg rettferdig behandlet, kan du ta kontakt med forbrukertvistutvalget eller finansklagenemnda.

Se også

Forskrift om kredittavtaler (lovdata.no)

Forbrukerrådet (ekstern lenke)

Finansklagenemnda (ekstern lenke)

Forbrukerklageutvalget (ekstern lenke)

Skjemaer – Samleside for skjema